Kriskommunikation i fokus på Publikom

publikom

DIK medverkar på Publikom – konferensen för dig som jobbar med kommunikation i offentlig sektor. Den arrangeras 17 – 18 april 2024 på Sergel Hub i Stockholm. Här kan du se DIK:s programpunkter, läsa en intervju med en av arrangörerna och dessutom får du rabatt om du är DIK-medlem!

Det här är DIK:s programpunkter på Publikom:

Hur kan kommunikatörer värna demokratin i ett hårdare samhällsklimat? 

En tredjedel av kommunikatörerna i offentlig sektor känner oro för att inte kunna utföra arbetet utifrån sina yrkesetiska principer. Det visar en rapport från fackförbundet DIK.  

Hur kan vi skapa förutsättningar för en öppen och god dialog mellan kommunikatörer och beslutsfattare? Lyssna på vårt panelsamtal om vad som behövs för att offentliganställda kommunikatörer ska kunna skapa kommunikation som invånarna och samhället behöver. 

Panel: 
Pascal Tshibanda – Kommunikationsdirektör på Botkyrka Kommun
Johanna Lindell – förbundsdirektör på fackförbundet DIK
Kristin Ek - Kommunikatör/Pressekreterare på Myndigheten för psykologiskt försvar
Ida Jost – Kommunikationsspecialist, Kungsbacka kommun och styrelsemedlem i ProPublica Public Communication

När: 18 april klockan 09:40 - 10:20
Var: Sergel Hub, Stockholm, i Plenumsalen

Stärk din arbetsmiljö som kommunikatör 

Hur förbättrar vi kommunikatörers arbetsmiljö? Lovisa Åhl Höjer, ombudsman på DIK, berättar om hur arbetsmiljön kan förbättras för offentliga kommunikatörer. Ta del av branschspecifika strategier, fackliga lösningar och verktyg som du kan använda för att skapa en sundare, mer balanserad och trivsam arbetsmiljö på din arbetsplats! 

Föreläsare:  
Lovisa Åhl Höjer 

När: 18 april klockan 09:40 - 10:20
Var: Sergel Hub, Stockholm, i salen Bankfack 3

Gå till anmälningssidan (se nedan hur du gör för att få rabatt).

Intervju: "Vi vill visa vad som gör sveriges kommunikatörer världsbäst på offentlig kommunikation"

Vi haffade Beatrice de Maré Peterson, affärsområdeschef på Hexanova Events som står bakom konferensen och bad henne berätta lite mer.

Vad är tanken bakom Publikom? 

– Vår ambition är inspirera, hylla och lyfta alla Sveriges offentliga kommunikatörer och visa vad som gör dem världsbäst på offentlig kommunikation! Behovet av väl genomtänkt kommunikation, särskilt inom offentlig sektor ökar för varje dag. I en tid när allt finns lättillgängligt på internet och i många andra kanaler ökar kraven på landets kommunikatörer. Rätt information måste fram till rätt person, i rätt tid och på rätt sätt. På Publikom samlar vi kommunikationsexperter från hela landet för att skapa två inspirerande och givande dagar. 

Varför ska jag som kommunikatör komma till Publikom? 

– För kunskapen, inspirationen, nätverken och verktygen! För att få svaren på det du söker och inte minst kunskapen om hur du kan utvecklas och bli ännu bättre i ditt jobb. 

– Årets tema är kriskommunikation och aktuella händelser och handlar om hur vi på bästa sätt navigerar i Sveriges nya lägesbild. Cyberattacker, krig i Europa och massiva desinformationsattacker påverkar omvärldens syn på Sverige och svenska folket i hög grad. Hur ska kommunikatörer inom offentlig verksamhet förhålla sig till det? Och framförallt – hur kan kommunikation bidra till positiva effekter som att stärka bilden av Sverige och hålla svenska folket säkra?  

Berätta ett roligt minne från någon av konferenserna! 

– Oj, det har varit många! Men en lite annorlunda höjdpunkt var när en av våra artister under banketten på kvällen fick alla festdeltagare att dansa långdans ut ur bankettsalen hela vägen in till dansgolvet i en annan lokal.  

– Ett annat minne som sticker ut är när Andreas Zehlander, med bakgrund inom Polisen och säkerhetsbranschen – alltså inte kommunikationsbranschen – vann priset Megafonen. Priset delas årligen ut till den kommunikatör eller representant för en offentlig organisation som särskilt bidragit till goda resultat kring verksamhetens kommunikationsuppdrag. Andreas tilldelades Megafonen för sitt arbete med sitt unika globala nätverk med närmare 34 000 kontakter på LinkedIn, och han har rankats som topp 1 procent inom sin genre.

DIK-medlemmar får 20 procents rabatt

Som medlem i DIK får du rabatt på biljetten. Skriv in koden "DIK20" när du anmäler dig till mässan så får du DIK-rabatten 20% på hela mässpriset, på en fullvärdig deltagarbiljett (ord. 6900 kr). Det som ingår i biljetten är: Två heldagar med föreläsningar, spännande möten och valbara seminarier. Lunch, fika och bankett med trerätters middag, underhållning och prisutdelning av priset Megafonen.

Anmäl dig till Publikom med DIK-rabatt

Till anmälningssidan