Lyckas med humor och sketcher på sociala medier

Elin Kusmin, kommuniaktör på DIK

Har du också mötts av videon ”Vad folk säger till kommunikatörer” när du scrollat i ditt flöde och skrattat högt av igenkänning? Sedan vi på DIK började testa oss fram med sketcher har de blivit ett populärt element i vår kommunikation. De har visat sig vara ett effektivt sätt att belysa problemen i kommunikationsbranschen samtidigt som fler får upp ögonen för vad facket står för.

Bakom succén står DIK:s kommunikatör Elin Kusmin som ansvarar för DIK:s sociala medier.

– Det var faktiskt en idé som jag fick i en grupp på Facebook som heter Kvinnor inom kommunikation. Där skrivs det mycket om hur branschen är och om hur man blir bemött som kommunikatör. Samtidigt pågår det i samhället en ganska hätsk debatt kring kommunikatörernas roll. Jag fick idén att börja gestalta dessa vanliga kommentarer och frågade gruppen om jag fick använda deras citat för att skapa humoristiska sketcher.

Genom att våga testa det nya greppet och gå utanför DIK:s vanliga tonalitet har innehållet nått ut mycket bredare än de vanliga inläggen. Reelen fick mer än fem gånger mer räckvidd än ett genomsnittligt inlägg på DIK:s Instagram. Ännu större blev succén på Linkedin, där Elin först tvekade om humorgenren verkligen skulle passa. Där fick sketchen 87 delningar och nästan 30 000 visningar. Något liknande har DIK aldrig tidigare sett.

"Genom att använda humor tar vi udden av kritiken samtidigt som vi upplyser om kommunikatörsrollen för de som inte är insatta."

Elin förklarar att det som verkligen gjorde sketchen framgångsrik var den starka igenkänningen.

– Det är baserat på sanna händelser, "based on a true story". Det är mycket som folk faktiskt har hört och upplevt. Genom att använda humor tar vi udden av kritiken samtidigt som vi upplyser om kommunikatörsrollen för de som inte är insatta.

När det kommer till mottagandet från hennes kollegor inom kommunikationsbranschen är Elin överväldigad av det positiva gensvaret.

– Jag har verkligen bara fått en massa positiva reaktioner. Folk är så snälla och gulliga och glada. Det var så himla nervöst när jag skulle lägga ut den första. Jag kände att jag kanske inte vågade och det är fortfarande samma känsla varje gång jag ska lägga ut en ny sketch.

Att skapa sketcher kräver inte mycket teknisk utrustning. Elin använder en mobiltelefon och ett enkelt stativ för att filma.

– Det är verkligen noll utrustning, inget avancerat. Jag tycker att alla ska våga prova på det här. Det är så pass lätt att komma igång.

Klipper och textar sketcherna gör hon i Premier Pro, men för den som inte är lika van finns det enkla verktyg att använda direkt inne i Instagram och Tiktok till exempel.

Att använda humor i kommunikationen tror Elin kan vara effektivt för många, men det är viktigt att vara medveten om ämnet och målgruppen.

– Man behöver testa för att se vad som funkar och vad man får för reaktioner. Det här är en del av en satsning på en ny strategi där vi jobbar med mer levande innehåll för att nå ut till nya målgrupper och göra facket mer tillgängligt. Fackliga frågor behöver inte vara så krångliga eller tråkiga. Tack vare att vi vågat testa något nytt har vi nått ut långt utanför vår vanliga följarskara.

Elins tre tips för dig som vill komma igång med att göra sketcher och videos för sociala medier

1. Våga testa! Som det gamla(?) talesättet lyder – you gotta fuck around to find out. Om vi bara håller oss till gamla recept utvecklas vi inte. Är ni i en fas då ni vill nå nya målgrupper eller berätta saker på nya sätt är det ett perfekt tillfälle att prova nya saker. Märker ni att det inte går som ni tänkt så vet ni ju det.

2. Sänk trösklarna. Allt behöver inte vara helt perfekt filmat med perfekt ljud eller ljus. Ibland känns det som att vi producerar saker för stora biodukar i stället för små mobilskärmar som folk ofta tittar på medan de gör andra saker. Har du en idé så kör bara, de flesta av dagens mobiltelefoner är tillräckligt bra att skapa innehåll till sociala medier.

3. Hjälps åt. Jag skulle inte kunnat göra någonting av det här utan mitt kommunikationsteam. Vi försöker hitta tid för kreativa möten i alla fall en gång i månaden där det ska vara högt i tak och man måste få slänga ur sig många dåliga idéer innan de bra idéerna kommer. Har du inget kommunikationsteam så ryck tag i den där trevliga kollegan som du brukar skämta med på lunchen och hör om hen vill bolla lite. Eller ta hjälp av en kompis och testa dina idéer utanför organisationen.

Följ @facketdik på Instagram för mer inspiration och nya sketcher!