Start /  YRKE & KARRIÄR /  KARRIÄRSERVICE /  Karriärguiden /  Var finns jobben? /  Spontana ansökningar

En spontan ansökning vid rätt tillfälle kan vara precis det som en arbetsgivare behöver.

En spontan ansökning innebär att du söker jobb hos ett företag utan att det finns en särskild tjänst utannonserad. Du skickar helt enkelt din ansökan till en arbetsgivare du är intresserad att vara anställd av. På vinst och förlust.

Var påläst och kom med egna idéer
Det kräver lite mer av din ansökan, du måste visa att du är påläst om företaget och tydligt motivera varför du vill arbeta i just deras verksamhet och hur din kompetens kan bidra till utveckling. Ge förslag på projekt eller idéer som du kan genomföra.

Rätt person ska få din jobbansökan
Skicka ansökan till aktuell chef. Glöm inte att kontakta den personen och presentera dig. Kanske du kan berätta mer över en lunch? Om du inte får napp, be om feedback, vad är det du saknar i din ansökan? Vilka behov har arbetsgivaren?

Kom ihåg att även om du inte blir anställd denna gång, kan du finnas med i tankarna till nästa tillfälle.

Tips: Små företag och organisationer med mindre resurser får få spontana ansökningar, stora företag kan få in tusentals om året. Välj därför noga vem du skickar din ansökan till.